دلایل کند شدن روند بیماری همه گیر کووید-۱۹

توسط نوشتن دیدگاه
coronavirus

به طور منطقی پایان همه گیری ممکن است زمانی باشد که در کشوری تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بیشتر از مرگ و میر ناشی از آنفولانزا نباشد.

اما مشخص کردن زمان دقیق پایان همه گیری سخت است. یک معیار برای پایان همه گیری می تواند زمانی باشد که انتقال ویروس به صفر برسد، با این حال احتمال دارد که کووید-۱۹ بومی شود که به نظر دور از واقعیت است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) باید مطمئن باشد که اعلام پایان یک بیماری همه گیر به این معنی نیست که مردم نسبت به ویروس کرونا بی توجه شوند تا ویروس دوباره سرکشی کند.

حتی پوشش گسترده واکسن نیز ممکن است کافی نباشد و مشخص نیست که به ۷۰-۸۰٪ میزان واکسیناسیون در کشورها خواهیم رسید یا خیر. اگرچه ما هنوز در مرحله ی پایان پاندمی نیستیم با این حال در اینجا برخی از شواهد نشان می دهد پاندمی در حال کند شدن است.

Stop covid-19

گردآوری واکسن ها

در انگلستان ۱/۲۱ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده اند و در ایالات متحده آمریکا این رقم ۹/۷۶ میلیون نفر است. این هفته ساحل عاج و غنا اولین کشورهایی بودند که واکسیناسیون مردم را از طریق COVAX آغاز کردند. با این حال، تأمین واکسن کافی نیست. در ماه ژانویه، فقط ۴/۸ میلیون نفر واکسینه شدند اما واکسن به تعداد کافی برای واکسیناسیون بیش از چهار برابر میزان تزریق شده در کشور وجود داشت. و از تقریباً ۲۰۰۰۰۰ نفری که اولین دوز خود را در روز اول واکسیناسیون در ماه ژانویه دریافت کردند، فقط ۴٪ برای تزریق دوز دوم بازگشتند. میزان مشارکت پایین ممکن است تا حدی، دلیل بر موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ باشد. اما اکنون به نظر می رسد که هند مجدداً در مواردی با افزایش مواجه شده و کشور را به موج دوم تبدیل می کند.

بازگشت قرنطینه و محدودیت ها

پس از اوج گرفتن موارد ابتلا به کرونا، به دلیل شروع زمستان در نیمکره شمالی و تعطیلات، بسیاری از کشورها دچار نوعی قرنطینه با شدت های مختلف شدند (در بعضی مناطق کودکان هفته ها یا ماه ها از مدرسه دور مانده اند)، که به نظر می رسد با روند نزولی در حال بازدهی می باشد.

قرنطینه

تغییرات فصلی با پایان زمستان در نیمکره ی شمالی

به نظر می رسد تغییرات فصلی مانند سایر عفونت های تنفسی در عفونت های COVID-19 نقش داشته باشد. و همچنین برخی دانشمندان اظهار داشتند که ویتامین D و نور خورشید ممکن است در کاهش انتقال کووید-۱۹ موثر باشد. با این حال، کاملاً مشخص نیست، همانطور که سال گذشته در اروپا افزایش موارد در اوج تابستان مشاهده شد.

اقدامات جدی مردم برای جلوگیری از انتقال ویروس

استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی بخشی از زندگی روزمره شده است، حتی در کشورهای غربی که استفاده از ماسک در خارج از بیمارستان ها تقریباً بی سابقه بوده است. اگرچه در برخی از کشورها نیز با محدودیت ها مخالفت شده است و در بسیاری از مناطق، این پایبندی به محدودیت ها به علت جلوگیری از مجازات یا جریمه است، زیرا دولت ها نظارت خود را افزایش داده اند.

افزایش تعداد افراد مبتلا

اگرچه تا رسیدن به ایمنی گله ای در هر جای دنیا فاصله ی زیادی داریم، اما تعداد افرادی که آلوده شده اند در حال افزایش است. به عنوان مثال، در هند، به طور متوسط ​​از هر ۵ نفر یک نفر آنتی بادی علیه ویروس کرونا دارد، اگرچه این تعداد در شهرهایی مانند بمبئی، دهلی و بنگلور به ۶۰٪ افزایش می یابد. لازم به ذکر است که اگرچه هنوز مشخص نیست که مصونیت طبیعی چه مدت طول می کشد، بنابراین هر گونه محافظت در برابر کووید-۱۹ باید صورت بگیرد.

دانشمندان هشدار می دهند که هرچند این کاهش شدید موارد، دلگرم کننده است، اما منطقی نیست که به ویروس بی توجه باشیم و آن را نادیده بگیریم. جهش های جدید کووید-۱۹ همچنان در حال ظهور است و مشخص نیست که چگونه این امر در پاندمی تأثیر می گذارد یا اینکه واکسن ها بر روی آن ها موثرند یا خیر. همچنین اگر تغییرت فصلی و قرنطینه شدن در این کاهش همه گیری نقش داشته باشند، به محض تغییر فصول و کاهش محدودیت ها، ممکن است موارد ابتلا افزایش یابد. اگرچه که امیدواریم که پوشش واکسن به اندازه کافی گسترده شود تا پاندمی کاهش یافته و پایان یابد.

نابودی ویروس کرونا

تهیه و تنظیم: نگین غفوری – دانشجوی مهندسی پزشکی

منبع : www.gavi.org

زیر %s

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.