کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹

توسط نوشتن دیدگاه

در پی همه گیری ویروس کرونا یکی از بزرگترین دغدغه های کادر درمان، قطع زنجیره ی شیوع (فرد به فرد) این بیماری بوده است. در این میان انجام تست تشخیصی RT-PCR به عنوان تست طلایی در تشخیص این بیماریف خود یکی از عاملین شیوع بوده، زیرا فرد مشکوک با مراجعه به آزمایشگاه برای انجام تست، بعد از ۴۸ ساعت نتیجه آن را دریافت و طبق آمار در این زمان فرد حداقل با ۲۰ نفر در ارتباط مستقیم قرار گرفته، در نهایت با نتیجه مثبت تست این فرد حداقل ۲۰ نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده اند.

با یک محاسبه ساده؛ تعداد افراد مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیصی طبی برای انجام تست کووید۱۹، میتوان به آمار وحشتناک شیوع این بیماری پی برد. یکی از راهکار ها، انجام تست های تشخیصی با جواب دهی در زمان کم البته به موازات استفاده از کیت‌های تشخیص کرونا با روش مولکولی است.

انجام آزمایش تست سریع کرونا بر پایه ی تشخیص آنتی ژن ویروس کووید-۱۹ با جواب دهی در بازه ی زمانی ۱۵-۳۰ دقیقه، در جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بسیار کمک کننده خواهد بود و از نظر عملیاتی بر آزمایش تشخیص مولکولی ویروس برتری هایی دارد که در ادامه راجع به آنها صحبت میکنیم.

 

 

نحوه استفاده از کیت های تشخیص سریع ویروس کرونا

 

این وسیله تشخیصی، برای انجام آزمایش در آزمایشگاه نیست اما کاربرد حرفه‌ای دارد و تا زمانی که کار با آن ساده‌تر شود، فقط باید توسط افراد آموزش دیده و ماهر گروه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

اما این تست در کجا قابل استفاده است؟ در مواردی که مراجعینی به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید-۱۹ ؛ به صورت سر پایی مراجعه می‌کنند، استفاده می شود.

نحوه نمونه برادری برای انجام تست تشخیص سریع کرونا

 

نمونه برداری با سواب مخصوص و توسط نمونه برداران ماهراز دستگاه تنفسی فوقانی یعنی نمونه انتهای بینی (نازوفارنکس) صورت میگیرد. جالب اینجاست، این همان نمونه‌ای است که برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی یا PCR هم مورد استفاه قرار می‌گیرد.

معایب و مزایای تست های سریع تشخیص کرونا ویروس

 

آزمایش تشخصیص کرونا ویروس به روش مولکولی، مرجع تشخیص قطعی بیماری محسوب می‌شود، اما نیازمند:

-رعایت استانداردهای ویژه

-آزمایشگاه‌های تخصصی

-تجهیزات پیچیده و گران قیمت

-کارکنان فنی ماهر و با تجربه (تمام مواد مورد استفاده در کیت تست های PCR رادیو اکتیو بوده و عدم مهارت در انجام تست، تکنیسین را دچار عوارض خطرناکی مانند جهش های کروموزومی که نتیجه آن ابتلا به کانسر و … می باشد) در انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی است.

در مقابل آزمایش آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ به تجهیزات و امکانات ساده و ارزانتری نیاز دارد و  نیازی به ارسال نمونه به آزمایشگاه دارای تجهیزات پیشرفته (RT-PCR) وجود نداشته برای انجام آن رعایت همان استانداردهای مرکز نمونه برداری کافی است

هیچکدام از روش‌های تشخیص آزمایشگاهی مرسوم، از جمله روش تشخیص مولکولی، قادر نیستند در روز اول مواجه شدن با یک فرد مبتلا و آلوده شده به ویروس، آن را به طور قطع شناسایی کنند.

 اعتبار و صحت نتایج آزمایشگاهی با تعداد ویروس در بدن رابطه دارد؛ علایم این بیماری زمانی ظاهر می شود که ویروس در بدن جای گرفته و تکثیر پیدا کرده است به عبارتی تعداد ویروس به حدی رسیده که با استفاده از تست مولکولی یا حتی تست سریع (۵ تا ۷ روز) قابل شناسایی باشد.

از نقاط ضعف این تست، حساسیت نسبی کمتر آن در مقایسه با روش تشخیص مولکولی است. استفاده از این تست در افراد علامت دار برای تشخیص بیماری کووید-۱۹  تا حد زیادی میتوان این حساسیت (خطا) را نادیده گرفت. در افراد بی‌علامت تعداد ویروس کمتر بوده، موارد منفی کاذب بیشتری مشاهده شود.

قیمت کیت تست سریع ویروس کرونا

 

قیمت شخصی برای این کیت برای کشور ما اعلام نشده اما قیمت این کیت وارداتی کمتر از ۵ دلار نخواهد بود.

تهیه و تنظیم :

نشاط خسروی – میکروبیولوژیست

زیر %s

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.