آشنایی با روش ساخت واکسن ویروس کرونا توسط ” بایو ان تک ” و شریک تجاری آن ” فایزر “

توسط نوشتن دیدگاه

همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، خبر‌های امیدوارکننده‌ای در راه است.

شرکت بایوتک در سال ۲۰۰۸ در شهر ماینز آلمان از سوی یک زن و شوهر دانشمند ترک‌تبار به نام‌های «اوگور شاهین» ۵۵ ساله، مدیر اجرایی شرکت و همسرش «اوزلم توره‌چی» ۵۳ ساله همراه با کریستوف هوبر، متخصص سرطان آغاز به کار کرد.

این زوج اولین شرکت خود را به نام Ganymed Pharmaceuticals در سال ۲۰۰۱  تأسیس کردند که در زمینه تحقیقات سرطان، فعال بود؛ آنها همچنین در سال ۲۰۰۸، شرکت بایو-ان-تک را برای درمان سرطان تأسیس کردند. این کمپانی در حال حاضر شریک تجاری و تحقیقاتی شرکت “فایزر” برای ساخت ویروس کرونا می باشد.

 

 

اساس واکسن ویروس کرونا در شرکت فایزر مشابه تکنولوژی مدرنا میباشد. بر خلاف واکسن‌های سنتی که با قرار دادن دوزهای ضعیف یا غیرفعال ویروس یا باکتری در بدن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی تولید کند، واکسن‌های m-RNA با انتقال یک کد ژنتیکی به سلول‌ها که آنها را وادار می‌کند پروتئین تولید کنند، کار می‌کند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

 

 عوارض واکسن فایزر

 

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که در آزمایشات انسانی، نامزدان تزریق واکسن که با شرکت بیوتکنولوژی “بیو ان تک”( BioNTech) آلمان برای ایجاد مصونیت در برابر ویروس کرونا (کووید-۱۹) تهیه کرده، عوارض جانبی خفیف و متوسط ​​مشاهده شده است.

بسیاری از افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند دچار خستگی، سردرد، لرز و درد عضلانی شده‌اند، برخی از آنها تب و تعداد محدودی از نامزدها تب بالا داشته‌اند.

این عوارض نشان دهنده ی پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است و در مواجهه بعدی بدن با ویروس به دلیل داشتن سلول های خاطره ایمنی بدن بالا رفته و بدن به ویروس مقاوم شده است.

 

 

نتیجه ی نهایی تحقیقات شرکت فایزر

 

در مرحله سوم آزمایش بالینی انجام شده از نامزدان تزریق واکسن، به بیش از ۱۲ هزار نفر تاکنون دو دوز واکسن تجویز کرده اند.

چندی پیش، این شرکت از (FDA) تقاضا کرد تا تعداد نامزدان شرکت کننده در این آزمایش را از ۳۰ هزار نفر به ۴۴ هزار نفر برساند. این شرکت نتایج نهایی در مورد اثر بخشی واکسن را پایان ماه اکتبر اعلام کرد و با گزارش‌هایی که شرکت فایزر(Pfizer)  و شرکت آلمانی همکار آن یعنی بایوتک (Biotech) مشخص شده که این واکسن آزمایشی در بیش از ۹۵ درصد موارد در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر بوده است جهان به ریشه‌کنی این بیماری امیدوار شد. سازمان غذا و داروی (FDA) از تولیدکنندگان واکسن که می‌خواهند برای محصول خود مجوز بگیرند، اثربخشی حداقل ۵۰ درصدی را تعیین کرده است.

این شرکت رسما درخواست خود را برای دریافت اجازه اضطراری استفاده از واکسن کووید-۱۹ این شرکت به سازمان غذا و دارو  FDA ارسال کردند و فایزر باید تا هفته آینده منتظر دریافت این تاییدیه باشد.

اکنون خبر موفقیت این واکسن، بسیاری از مردم جهان را به ریشه‌کنی بیماری همه‌گیر کرونا بسیار امیدوار کرده است.

 

 

 

 

تهیه و تنظیم :

نشاط خسروی – میکروبیولوژیست

منبع:

www.trt.net.tr

 

زیر %s

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.