چه کسانی نباید واکسن “فایزر” را دریافت کنند؟

توسط نوشتن دیدگاه

افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک دارند نباید واکسن کرونا ویروس Pfizer-BioNTech جدید را دریافت کنند. در حال حاضر، دو مورد از عوارض جانبی که در روز اول واکسیناسیون انبوه رخ داده است، که هر دو سابقه آلرژی شدید داشته اند و تحت درمان با آدرنالین هستند.  تصور می شود واکنش آنها از نوع “آنافیلاکتوید” بوده که معمولا با تحریک پوستی، تنگی نفس و گاهی افت فشار خون همراه است. این با واکنش آنافیلاکسی که می تواند مرگبار باشد فرق دارد.

 

 

در آزمایشات بالینی در ایالات متحده، که در آن هر دو دوز واکسن برای بیش از ۲۰ هزار نفر تجویز شده بود، عملا هیچ مشکلی در واکنش های آلرژیک وجود نداشت. Pfizer در بیانیه ای خاطرنشان کرد: افرادی که “سابقه واکنشهای جانبی شدید همراه با هر واکسن و واکنشهای آلرژیک  شدید (به عنوان مثال ، آنافیلاکسی) به هر یک از اجزای داروی مورد مطالعه، در آزمایشی که ما انجام دادیم، شرکت نکردند..

Pfizer و BioNTech، به همراه آژانس تنظیم کننده داروها و بهداشت انگلستان (MHRA)، در تلاشند تا به طور کامل هر مورد از واکنش آلرژیک را درک کنند و دلایل آن را دریابند . Moderna هنوز به درخواست اطلاعات درباره اینکه آیا داوطلبانی که سابقه آلرژی شدید دارند در آزمایشات آنها شرکت کرده اند، پاسخ نداده است.

 

 

موسسات ناظرانگلیس استفاده از واکسن تولید شده توسط Pfizer و BioNTech در پایان ماه گذشته را تأیید کردند. چند هزار نفر از روز سه شنبه که این واکسن برای واکسیناسیون دسته جمعی وارد انگلستان شد، واکسینه شده اند.

افرادی که سابقه واکنش آلرژیک به واکسن ها مانند شوک آنافیلاکتیک را داشتند، توصیه نمی شود که با این واکسن جدید واکسینه شوند. این توصیه ها “در ارتباط با یک واکسن عادی است”.

شرکت ها حتی پس از تأیید واکسن نیز باید از نزدیک این مسئله را مطالعه و حل کنند. اگر واکنش های آلرژیکی داشته اند ، باید با افراد واکسن شده با این واکسن تماس بگیرند و همچنین هرگونه واکنش جانبی عصبی را که ممکن است در آینده رخ دهد ، بررسی کنند.

 

فلج محیطی صورت که در چهار شرکت کننده در آزمایش بالینی ایجاد شده است ، ممکن است واکنش نامطلوبی نسبت به واکسن نداشته باشد و می توانست کاملاً تصادفی بوجود آمده باشد.

واکنشهای شدید آلرژیک به واکسن ها از هر ۱٫۴ میلیون مورد تقریباً یک مورد رخ می دهد. و به جای دادن “توصیه های کلی” ، “بهتر است که سعی شود این دو مورد را مطالعه کنید تا بفهمید کدام یک از اجزای خاص واکسن موجب حساسیت می شود.”

 مطابق با دستورالعمل های فعلی ، به هر کسی که سابقه واکنش آلرژیک قابل توجهی دارد و قرار است علیه کووید-۱۹ توسط واکسن Pfizer   تزریق شود ، توصیه می شود با پزشک یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی که این واکسن را تجویز کرده صحبت کند.

داده های منتشر شده نشان میدهد که تاثیر این واکسن در افراد بالای ۵۵ سال اطمینان وجود ندارد. این واکسن در مراحل اولیه فرآیند کارآزمایی در افراد مسن تر آزمایش نشد و نتایج بعدی آزمایش ها احتمالا حاوی اطلاعات مربوط به تاثیر واکسن در افراد بالای ۵۵ ساله خواهد بود. در آزمایش های اولیه “هیچ تفاوتی” در واکنش سیستم ایمنی افراد جوان تر و افراد بالای ۷۰ مشاهده نشد. این بدان معنی است که سازمان ناظر بر تایید واکسن می تواند از صدور مجوز واکسن برای افراد مسن تر حمایت کند.

به محض تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات، توصیه های به روز شده از سوی مقامات بهداشت جهانی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

تهیه و تنظیم:
نشاط خسروی – میکروبیولوژیست
منبع:
https://www.gov.uk

زیر %s

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.