واکسن ویروس کرونا ساخت ایران

توسط نوشتن دیدگاه

 

بعد از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا و تلاش شبانه روزی محققین در سراسر جهان فقط دو واکسن ویروس کرونا “فایزر و مدرنا” تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده‌اند و در آمریکا و انگلستان واکسیناسیون آغاز شده است. کادر درمان و افراد مسن جز اولویت ها برای دریافت این واکسن هستند. این دو شرکت ظرفیت های محدودی برای تولید واکسن و شرایط نگهداری خاص خود را دارند و همین امر کشورهای دیگر را از ادامه تلاش برای دستیابی به واکسن ویروس کرونا باز نداشته است.

ایران با داشتن توان علمی بالا و شرایط ساخت واکسن در رده ی کشورهای مدعی تولید کننده واکسن ویروس نو ظهور است. امید است با تلاش محققین کشورمان هر چه سریعتر به ساخت این واکسن ارزشمند دست پیدا کنیمدر ادامه اطلاعات اولیه مختصری از این تحقیق را در اختیار شما قرار میدهیم.

 

اساس روش تولید واکسن کووید-۱۹ ساخت ایران

 

ویروس کشته و ضعیف شده است در دنیا واکسن‌هایی که با این روش تولید شدند، بالای ۷۰ درصد و شاید تا ۹۰ درصد هم مصونیت دهند. این نوع واکسن مصونیت خوبی می‌دهد.

 

مراحل ساخت

 

این واکسن ساخت ایران از مرحله پژوهش اولیه خارج شده و در مرحله فاز اول تست انسانی است. در فاز اول دو تزریق به فاصله دو هفته برای داوطلبین انجام می شود بعد از تزریق اول واکسن، یک بار آنتی‌بادی افراد اندازه گیری می‌شود. و بعد از دو هفته نوبت دوم تزریق، وضعیت آنتی‌ بادی دوباره بررسی می‌شود.

 

 

 

جامعه آماری این تحقیق

 

واکسن کرونای ایرانی با ۵۶ نفر در فاز اول تست انسانی آغاز می شود. از آنجایی که شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح شهر بالا است و ممکن است آنتی‌بادی افراد دچار اشکال شود، در سری اول داوطلبین در یک جای خاص نگهداری می‌شوند.

 

شرایط افراد شرکت کننده در این تحقیق

 

این افراد باید کاملا سالم باشند، تمام تست‌های لازم برایش انجام می‌شود، در عین حال نباید سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشته باشد و آنتی‌بادی‌اش باید منفی باشد و در بازه ی سنی  ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. البته برخی کارشناسان معتقدند که در افرادی هم که به کووید-۱۹ مبتلا شدند، بعد از سه ماه می‌توانند واکسن تحقیقاتی را دریافت کنند.

 

مصونیت واکسن ایرانی

 

در سراسر دنیا، هنوز زمان دقیق مصونیت واکسن کرونا کاملا مشخص نیست. محققین معتقدند که زمان مصونیت ممکن است یک تا سه سال  باشد احتمالا مانند آنفلوآنزا سالی یکبار واکسن باید مجددا تزریق شود.

 

زمان تولید انبوه واکسن کرونا ساخت ایران

 

این زمان بستگی به عوامل مختلفی دارد اما پیش بینی می شود ۶ ماه آینده فاز تحقیقاتی واکسن ساخت ایران به پایان برسد و وارد مرحله تولید انبوه شود.

 

نحوه ثبت نام

 

افرادی که تمایل به شرکت در تست انسانی واکسن کرونا دارند، باید به موسسه‌ تحقیقاتی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است مراجعه کنند و بعد از بررسی اولیه ( انجام آزمایش ها و معاینه های کامل پزشکی )، انتخاب و واکسن برایشان تزریق می‌شوند.

 

زمان شروع فاز اول واکسن ایرانی

 

 هفته اول دی ماه زمان احتمالی تست انسانی ویروس کرونا ساخت ایران آغاز می شود.

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم:

نشاط خسروی – میکروبیولوژیست

منبع:

دکتر مینو محرض – سرپرست تیم تحقیقای واکسن ساخت ایران

زیر %s

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.